Styrelse

Martin Jonsson Tibblin

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin
Ordförande

Martin Jonsson Tibblin är född 1975 och uppvuxen i Lidköping. Han har Diplomexamen i komposition, är utbildad inom musikvetenskap och har arbetat som klangregissör, producent och teknisk konsult. Som tonsättare rör han sig i flera genrer – såväl kammarmusik som EAM, orkestermusik och opera.

Martin Jonsson Tibblin har varit verksam ett flertal år som operativ chef på Deluxe Music i Stockholm innan han tog sig an uppdraget som FST:s ordförande 2017. Han sitter även i styrelsen för Stim och för ICE Licensing ltd. i London samt i Stiftelsen Saltös styrelse.

Tel: +46 709 641693

Ylva Fred

Foto: Martin Jonsson Tibblin.
Vice ordförande

With a background in design, costume, fashion and scenography, Ylva Fred today works mainly within the field of contemporary classical music as a composer. Other than concert hall music, her work also includes music for film, theatre, dance and more, both internationally and in Sweden where she is based. When opportunity is given, Ylva is very thankful for close collaborations with musicians or other artists.

Characteristics for her music are symbolism, humor and nostalgia and her aim is to describe states or tales with a hint of classical Swedish kitchen sink realism.

Ylva Fred's work includes music for solo instruments, chamber ensembles and orchestra, to graphical scores and electroacoustic music.

For more information and full repertoire, please visit https://www.ylvafred.com/repertoiree

Johan Blixt

Foto: Pontus Eklund
Styrelseledamot

Johan Blixt (f. 1991 i Karlstad) tog under uppväxten valthornslektioner på Kulturskolan och på Sundstas musikgymnasium. Blixt började studera komposition på Musikhögskolan Ingesund. Efter två år på Ingesund fortsatte han på kandidatprogrammet på Kungl. Musikhögskolan med studier för Pär Lindgren. Kompositionsstudierna med inriktning västerländsk konstmusik avslutades med symfoniorkesterverket Kanoper som uruppfördes på Berwaldhallen av KMH:s symfoniorkester.

År 2017 tog han en masterexamen för Karin Rehnqvist med kammaroperan Dags som uppfördes på Operahögskolan i ett samarbetsprojekt med librettist och sångare från SKH. Tillsammans med tonsättaren Gustav Lindsten och blockflöjtisten Clara Guldberg Ravn driver Johan projektet Svävningar för att skriva ny blockflöjtsmusik. Som gjorde sin första konsert 2019 på Skeppsholmen med stycket Konversationer som kretsar kring självupplevda och fiktiva konversationer.

Johan Blixt frilansar för tillfället som tonsättare samt arbetar som ljudläggare och ljudtekniker på teater. Han är även ordförande i i styrelsen för Samtida Musik.

För mer information: www.johanblixt.com

Henrik Denerin

Foto: privat
Styrelseledamot

Henrik Denerin was born in Sweden in 1978. His education includes a master degree in Composition with prof. Luca Francesconi at Malmö Academy of Music as well as studies with Karlheinz Stockhausen and musicologist Richard Toop. He’s a board member of Levande Musik (Gothenburg) and one of the artistic directors of the festival Kontinent Dalsland.

Henrik is enjoying a prolific international career as a composer. Over the years his music has been performed in Europe, Asia, Australia and America by ensembles, orchestras and musicians such as Ensemble Recherche, Ensemble Aleph, Athelas, Kammerorkester Basel, Gageego!, L’instant Donné, Vertixe Sonora Ensemble et al. His works has been programmed at international festivals for contemporary music including ISCM, Nordic Music days, Donauechingen, Darmstadt Ferienkurse, Mixtur Festival, Melbourne International Arts Festival and others. Denerins music is often defined by its effort to prioritize questions over answers – those questions tend to be driven by investigations into what might be possible and what the implications of those possibilities might be.

Katarina Leyman

Foto: privat
Styrelseledamot

Tonsättaren Katarina Leyman (1963) kommer ursprungligen från ön Orust i Bohuslän men lever och verkar nu i Stockholm. Under åren 2000-2005 studerade hon komposition och musikteoripedagogik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hon har även studerat i Boston USA, under 6 år, där hon tog en masterexamen i komposition vid New England Conservatory of Music 1995 och dessförinnan en dubbel kandidatexamen i komposition och filmmusikkomposition vid Berklee College of Music 1993.

Katarinas musik har framförts i stora delar av Europa, i USA, Sydamerika och Ryssland, bland annat vid Östersjöfestivalen 2010, ISCM World New Music Days Zagreb 2011 och Nordic Music Days Reykjavik 2011, Brassfestivalen Signal Gävle 2014, Saxå kammarmusikfestival 2015, Sound of Stockholm 2016. Orkestermusiken har framförts av orkestrar som Stockholmsfilharmonikerna, Radiosymfonikerna, Norrlandsoperans och Gävles symfoniorkester m.fl. Genombrottsverket Solar Flares, ett beställningsverk av SR Berwaldhallen, uruppfördes under Östersjöfestivalen 2010.

Tebogo Monnakgotla

Foto: Oscar O'Ryan
Styrelseledamot

With recent and upcoming premieres at the Grant Park Festival in Chicago (Marina Piccinini and Andreas Haefliger), with the BBC symphony orchestra (Johan Dalene) and a residence at Tanglewood, Monnakgotla is an internationally acclaimed composer.
 
Tebogo Monnakgotla was born and raised in Uppsala. At the age of ten, Tebogo started to play the cello in the town music school. In 1994 she started to study composing and cello playing at Piteå College of Music, in 1999 continuing her studies at the Royal College of Music in Stockholm, where she finished her postgraduate diploma studies in 2006.

Johan Svensson

Foto: Vid Jakop.
Styrelseledamot

Johan Svensson (f. 1983) är en tonsättare som är aktiv inom både den akustiska och den elektroniska musiken. Med en lika stor konstnärlig som teknisk ingång i kompositionsarbetet utforskar han alternativa sätt att producera ljud med elektroniska medel. Hans nuvarande fokus är att konstruera ljudskapande elektromekaniska apparater samt utforska olika relationer mellan musiker och maskin som kan uppstå i en livesituation. Flera av hans verk har en konceptuell utgångspunkt och är skrivna för en kombination av instrumentalister och elektroniska ljudkällor. Dessutom är visuella element, såsom ljus och koordinerade rörelser, material som han ofta arbetar med i sin musik. Svensson är konstnärlig ledare och en av grundarna av ensemblen Mimitabu samt programansvarig för Kalvfestivalen.

Svensson har studerat komposition på Universität für Musik und darstellende Kunst i Graz, på Norges musikkhøgskole i Oslo samt på Högskolan för scen och musik i Göteborg och på flera masterclasser och kurser som Darmstädter Ferienkursen für neue Musik och Impuls academy, med lärare såsom Klaus Lang, Pierluigi Billone, Beat Furrer, Asbjørn Schaathun och Ole Lützow-Holm.

Hans musik har framförts på MATA i New York, ULTIMA Oslo contemporary music festval, Nordic Music Days och Sound of Stockholm av bland andra Ricciotti ensemble (Amsterdam), Sveriges Radios Symfoniorkester (Stockholm), Norwegian Radio Orchestra (Oslo), Athelas Sinfonietta (Köpenhamn) och Stockholms saxofonkvartett. 

För mer information, se http://johansvensson.nu/

Marcus Wrangö

FST styrelsemedlem Marcus WrangöFoto: Anna Rut Fridholm
Styrelseledamot

Född 1976 i Stockholm. Wrangö studerade på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm på Bachelor- och Masternivå, i elektroakustisk komposition. Han är både tonsättare och musiker med fokus på elektroakustisk musik, både för livebruk och studiobaserade former. Han arbetar även med audiovisuella stycken där det visuella är lika viktigt som ljudet och musiken. Med en bakgrund inom IT utgår hans musik ofta från en teknologisk utgångspunkt, ofta med abstrakt berättande och stora kontraster mellan olika ljudvärldar. Marcus har arbetat med alltifrån komplexa surroundljudmetoder, avancerade gestiska styrsystem och programmering till fältinspelningar, hembyggd elektronik och visuella projektioner. Flertalet av Wrangös stycken innehåller frågor om hur vi människor hanterar teknologi i vardagliga livet så väl som i framtiden – ofta i ett sciencefictionsammanhang. Marcus musik har framförts i olika sammanhang som exempelvis Norbergfestivalen, Nordiska Musikdagar och Sound of Stockholm, såväl som vid Sonic Festival Köpenhamn och Reykjavik, SARC i Belfast, ICMC i New York och på De Montfort University i Leicester. Wrangö har varit en av de drivande krafterna bakom festivalen Sound of Stockholm och i uppbyggnaden av Audiorama – en svensk nationalscen för lyssnande och högtalarbaserad konst.